Hoppa till sidans innehåll

För dig som tränar aktivt


Vi är bågskyttar av olika skäl. För dig som vill träna aktivt kommer här några rader om träningsplan och träningsdagbok. Tränare från Södertälje BF har tagit fram det här stödet till ungdomsgruppen i Östra Svealands Bågskytteförbund.  

Varför ha träningsplan och träningsdagbok? 

Det finns många fördelar med att planera träningen och att skriva en träningsdagbok.

  • När du planerar din träning så får hjälp med att fundera över vad du behöver träna på och varför. 
  • Du får en bra översikt över vad du har tränat och det blir enklare för dig eller din tränare att se om du behöver ändra på träningen.
  • Du kan snabbt få en översikt över hur många pilar du har skjutit, och kan se om du behöver öka eller minska antalet pilar per vecka för att nå dina mål.
  • När du beskriver hur du tycker att träningen kändes så lär du dig att stanna upp lite och känna efter vad som var bra och vad som inte var så bra. Då blir det enklare att planera träningen framöver.
  • Om du skriver i din dagbok kan du samla dina ”aha-moments” på ett ställe – när det händer något eller du får en erfarenhet som gör att du ser något på ett nytt sätt eller förstår något som du tidigare inte förstod.
  • När du ser hur du har tränat och vet vilka framsteg du gör så kan träningsdagboken ge dig inspiration till att fortsätta din träning. (Och ibland är den en påminnelse om att du behöver träna för att fortsätta att utvecklas som bågskytt.)
  • Med hjälp av träningsdagboken kan du med hjälp av din tränare analysera träning och formkänsla. Du kan se om det finns ett samband mellan vad du tränar, hur mycket du tränar, hur du tycker att träningen går och vilka resultat du får. Och du kan ändra din träningsplan så att den passar till det du behöver nu.

Träningsplan

ÖSBF:s ungdomsgrupp tog fram en träningsplan där utövarna fick fylla i vad de behövde träna på, mål för träningen och hur de skulle träna. Du kan ladda ner träningsplanen och fyll i den tillsammans med din tränare.

ÖSBF:s ungdomsgrupp - träningsplan (öppnas i ny flik).

Träningsdagbok

Många bågskyttar använder FunBeat som träningsdagbok. Med FunBeat kan du dela din träning med dina kompisar och tränare. Det betyder att ni kan peppa varandra och lära av varandra. Och du har koll på din träning både i mobilen och i datorn. FunBeat finns på webben och även som en app till din mobil.

Gå med i FunBeat
Du startar med att gå med i FunBeat. 

Så här gör du (öppnas i ny flik).

Använd FunBeat-appen
Det är jätteenkelt att använda FunBeat-appen. Här kan du läsa om hur du laddar ner den och hur du anpassar den till bågskytteträning:

Använd FunBeat-appen (öppnas i ny flik).

Hur du skriver din träningsdagbok
Fyll i din träningsdagbok direkt efter att du har avslutat träningen. Då är det enklast att komma ihåg vad du har tränat och hur det gick. Du skriver din träningsdagbok i FunBeat, antingen på webbsidan eller i appen. 

Här kan du läsa om hur du gör (öppnas i ny flik).

Sätt mål för din träning
I träningsplanen sätter du mål och delmål för träningen. I FunBeat kan du sätta mål för t.ex. hur många pilar du ska skjuta och hur många träningspass du ska genomföra. 

Läs mera om hur du gör i FunBeat (öppnas i ny flik).

Ha koll på hur det har gått
I FunBeat kan du göra rapporter som ger dig översikt över din träning. Rapporterna är bra för att du och din tränare snabbt ska få koll på vad du har tränat och hur det har gått. 

Du behöver göra tre rapporter i FunBeat på webben: En rapport som ska heta ”Översikt över min träning”, en som ska heta ”Pilar per vecka” och en som ska heta ”Formkänsla”.

Här kan du läsa om hur du gör rapporterna (öppnas i ny flik).

Hur du analyserar träningen
Några gånger under året bör du och din tränare jämföra din träningsplan med din dagbok. Ni tittar på hur du har utvecklats och hur ni kan justera din träningsplan så att du kan träna på det som du behöver utveckla nu.

Ni kan prata om de här frågorna:
1. Har du tränat enligt din träningsplan? Om du inte har det – vad har du gjort annorlunda?
2. Är det något du har tränat särskilt på under den här perioden? Hur har det gått?
3. Är det något som du tror du behöver träna mer på i tiden som kommer?
4. När du tittar på rapporten i FunBeat som heter formkänsla – hur har den ändrats under den här tiden? Den går säkert både upp och ner, men vet du varför det blev så? Har din träning påverkat formkänslan? Eller har något annat haft betydelse? Kan du göra något för att påverka din formkänsla? 

Hur kan din tränare ha koll på din träning?
Din tränare ser dig självklart på träningarna. Men tränaren kan även följa dig i FunBeat - både på webben och i appen. Här finns en beskrivning av hur:

Tränarens uppföljning i FunBeat (öppnas i ny flik)

Uppdaterad: 16 OKT 2018 22:36
Skribent: Vegard Hölaas
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Södertälje BF - Bågskytte
Lina Åtorp
15157 Södertälje

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info